Rozdział I.
Postanowienia
ogólne
§ 1
Mieleckie
Towarzystwo Literackie, zwane dalej Towarzystwem, działa na podstawie Ustawy Prawo
o stowarzyszeniach oraz postanowień niniejszego statutu.
§ 2
Siedzibą
Towarzystwa jest miasto Mielec.
§ 3
1.Terenem
działania Towarzystwa jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej ze
szczególnym uwzględnieniem Mielca i województwa podkarpackiego.
2.
Realizację celów statutowych Towarzystwo może prowadzić działania poza
granicami kraju na terenie innych państw, z poszanowaniem tamtejszego prawa.
§ 4
Towarzystwo
posiada osobowość prawną. Powołane jest na czas nieokreślony.
§ 5
Towarzystwo
współpracuje z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami
pozarządowymi i innymi instytucjami. Może pozostawać członkiem tych organizacji
na zasadach pełnej autonomii.
§ 6
Towarzystwo
opiera działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swoich działań
może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków.
Rozdział II.
Cele i sposoby ich
realizacji
§ 7
Celem
Towarzystwa jest prowadzenie szeroko pojętej działalności kulturalnej zwłaszcza
w zakresie propagowania literatury i dobrej książki, upowszechnianie
nowych zjawisk literackich, stwarzanie warunków dla twórczego
rozwoju członków, wspieranie amatorskiej twórczości, w
szczególności młodzieży, rozwój jej wrażliwości literackiej i zamiłowania do
literatury.
§ 8
Towarzystwo realizuje swoje cele
poprzez:
a. spotkania z młodzieżą
interesującą się twórczością literacką,
b. organizację seminariów i
warsztatów literackich dla chętnych członków lub umożliwienie uczestniczenia im
w takich warsztatach organizowanych przez inne podmioty,
c. wykorzystanie
interaktywnych form działania w rozwoju twórców Towarzystwa,
d. pozyskane środki materialne i
finansowe,
e. inicjowanie i organizowanie
konkursów literackich,
f. prowadzenie własnej
działalności wydawniczej,
g. rozpowszechnianie informacji o
imprezach i gromadzenie dokumentacji faktograficznej,
h. współpracę z placówkami
oświatowymi, kulturalnymi i stowarzyszeniami.
Rozdział III.
Członkowie
§ 9
1.Członkami
Towarzystwa mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna może być jedynie
członkiem wspierającym Towarzystwa.
2.Towarzystwo
w swoim składzie posiada członków:
a.
zwyczajnych,
b.
wspierających,
c.
honorowych.
§ 10
1.Członkiem
zwyczajnym Towarzystwa może być każda osoba fizyczna:
a) która
złoży pisemną deklarację,
b)
zostanie przyjęta przez Zarząd.
2. Przyjęcia
nowych członków dokonuje Zarząd, na najbliższym posiedzeniu od daty złożenia
deklaracji.
3. Formą
przyjęcia jest stosowna uchwała Zarządu.
§ 11
1.
Członkiem wspierającym Towarzystwa może zostać osoba fizyczna i prawna
deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji jego celów.
2.
Członkiem wspierającym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie
uchwały Zarządu podjętej na najbliższym jego posiedzeniu od daty złożenia
deklaracji.
§ 12
1. Członkiem
honorowym Towarzystwa może zostać osoba, która
wniosła wybitny wkład w działalność i jego rozwój,
2. Członkiem
honorowym staje się po przyjęciu uchwały przez Walne Zebranie na wniosek
Zarządu albo co najmniej 6 członków Towarzystwa,
3. Członkiem
honorowym może być osoba żyjąca lub tytuł może być nadany pośmiertnie byłemu
członkowi Towarzystwa.
§ 13
Członkowie
zwyczajni mają prawo do:
a. biernego i
czynnego uczestniczenia w wyborach do władz Towarzystwa,
b. korzystania
z dorobku i wszelkich form jego działalności,
c. udziału w
zebraniach, wykładach oraz najrozmaitszych imprezach organizowanych przez
Towarzystwo,
d. zgłaszania
merytorycznych wniosków do działalności Towarzystwa.
§ 14
Członkowie
zwyczajni mają obowiązek:
a. brania
udziału w działalności i w realizacji jego celów statutowych,
b. uczestniczenia
w Walnych Zebraniach członków,
c. przestrzegania
postanowień statutu i uchwał władz Towarzystwa,
d. regularnego
opłacania składek.
§ 15
1.
Członkowie wspierający i honorowi nie posiadają biernego oraz czynnego prawa
wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach
Towarzystwa, poza tym posiadają takie prawa jak członkowie zwyczajni.
2. Członek
wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń,
przestrzegania statutu oraz uchwał władz Towarzystwa.
3.
Członkowie honorowi są zwolnieni ze składek członkowskich.
§ 16
1. Członkostwo w Towarzystwie
ustaje na skutek:
a. dobrowolnej rezygnacji
pisemnej z przynależności do Towarzystwa złożonej na ręce Zarządu,
b. wykluczenia przez Zarząd:
- z powodu nieusprawiedliwionego
zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań, przez okres
przekraczający dwanaście miesięcy,
- z powodu rażącego naruszenia
zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień
i uchwał jego władz statutowych,
c. na
pisemny, umotywowany wniosek co najmniej 10 członków Towarzystwa, z
przyczyn określonych w lit. b) i c)
c. utraty praw obywatelskich na
mocy prawomocnego wyroku sądu,
d. śmierci członka lub utraty
osobowości prawnej przez członka wspierającego.
2. Od uchwały Zarządu w sprawie
pozbawienia członkostwa w Towarzystwie przysługuje odwołanie do
Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej
uchwały. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu Członków.
3.
Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna.
Rozdział IV.
Władze Towarzystwa
§ 17
Władzami
Towarzystwa są:
a. Walne Zebranie Członków,
b. Zarząd,
c. Komisja Rewizyjna.
§ 18
1.
Władze Towarzystwa wybierane są przez Walne Zebranie Członków w głosowaniu
tajnym bezwzględną ilością oddanych głosów.
2. W
razie, gdy skład władz Towarzystwa ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania
kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji, której
dokonują pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu. W trybie tym
można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
§ 19
Uchwały
wszystkich władz Towarzystwa zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością
głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w
pierwszym terminie, w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych
członków, chyba, że dalsze postanowienia statutu stanowią inaczej.
§ 20
Kadencja
wszystkich wybieralnych władz Stowarzyszenia trwa 4 lata.
Walne Zebranie
Członków
§ 21
1.
Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne Zebranie Członków.
2. Walne
Zebranie może być zwyczajne i nadzwyczajne.
3.
Zwyczajne Walne Zebrania zwołuje Zarząd raz na dwa lata, jako sprawozdawcze, i
co cztery lata, jako sprawozdawczo-wyborcze, zawiadamiając członków o jego
terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad co najmniej na 14 dni przed
terminem Walnego Zebrania.
4. Jeśli
na zebraniu nie ma wymaganego kworum, zwołuje się następne zebranie w drugim
terminie tego samego dnia, w tym samym miejscu, nie później niż w ciągu
godziny, bez względu na ilość przybyłych członków.
4. Walne
Zebranie obraduje wg uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
5.
Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd:
a. z
własnej inicjatywy - w trybie statutowym,
b. na
żądanie członków Komisji Rewizyjnej,
c. na
pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych
Towarzystwa.
6.
Nadzwyczajne Walne Zebranie powinno zostać zwołane przed upływem 21 dni od daty
zgłoszenia wniosku lub żądania i obradować nad sprawami, dla których zostało
zwołane.
§ 22
Do kompetencji Walnego Zebrania
należy:
a. określenie głównych
kierunków działania i rozwoju Towarzystwa,
b. uchwalanie zmian statutu,
c. wybór i odwoływanie
wszystkich władz Towarzystwa,
d. udzielanie Zarządowi
absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej,
e. rozpatrywanie i
zatwierdzanie sprawozdań statutowych władz Towarzystwa,
f. rozpatrywanie
odwołań od uchwał Zarządu,
g. podejmowanie uchwały o
rozwiązaniu Towarzystwa i przeznaczeniu jego majątku,
h. podejmowanie uchwał w sprawie
nadania członkostwa honorowego.
Zarząd
§ 23
1. Zarząd jest
powołany do kierowania całą działalnością Towarzystwa zgodnie z uchwałami
Walnego Zebrania Członków, reprezentuje także Towarzystwo na zewnątrz.
2. Zarząd składa
się z od 4 osób, w tym prezesa wybieranego na pierwszym posiedzeniu
Zarządu, wiceprezesa, skarbnika i sekretarza.
3. Zarząd podejmuje
uchwały zwykłą większością głosów. W przypadku równowagi głosów decyduje głos
prezesa.
4. Członkowie
Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie za pełnione funkcje.
5. Posiedzenia
Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
6. Posiedzenia
Zarządu zwołuje prezes.
§ 24
W
umowach między Towarzystwem, a członkiem Zarządu oraz w sporach z nim
Towarzystwo reprezentuje członek Komisji Rewizyjnej wskazany w
uchwale tego organu.
§ 25
Do
kompetencji Zarządu należy:
a. kierowanie bieżącą pracą
Towarzystwa,
a. realizowanie uchwał Walnego
Zebrania,
c. zarządzanie majątkiem
Towarzystwa,
d. planowanie, pozyskiwanie
środków i prowadzenie gospodarki finansowej,
e. reprezentowanie Towarzystwa na
zewnątrz i działanie w jego imieniu,
f. przyjmowanie i wykluczanie
członków Towarzystwa,
g. zwoływanie Walnego Zebrania,
h. ustalanie wysokości składek
członkowskich.
Komisja Rewizyjna
§ 26
1.
Komisja Rewizyjna powołana jest do sprawowania kontroli nad działalnością
Towarzystwa.
2.
Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób, w tym przewodniczącego, wybieranego na
pierwszym posiedzeniu komisji, oraz dwóch członków.
3.
Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej
jednak niż raz w roku. Posiedzenia Komisji zwołuje przewodniczący.
§ 27
Do
kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
a. kontrola
całokształtu działalności Towarzystwa,
b. ocena pracy
Zarządu, w tym corocznych sprawozdań i bilansu,
c. składanie
sprawozdań na Walnym Zebraniu Członków wraz z oceną działalności Towarzystwa i
jego Zarządu,
d. wnioskowanie do
Walnego Zebrania Członków o udzielanie absolutorium Zarządowi,
e. wnioskowanie o
odwołanie całego Zarządu w razie jego bezczynności,
f. wnioskowanie o
zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków,
g. zwoływanie
Walnego Zebrania Członków w razie nie zwołania Walnego Zebrania Członków przez
Zarząd w określonym terminie,
h. podjęcie uchwały
w sprawie reprezentacji w umowach oraz sporach między Towarzystwem a członkiem
Zarządu.
Rozdział V.
Majątek i
gospodarka finansowa
§ 28
1. Źródłami
majątku Towarzystwa są:
a. składki członkowskie,
b. darowizny, zapisy i spadki,
środki pochodzące z ofiarności publicznej,
c. dochody pochodzące z ofert
publicznych,
d. dochody od sponsorów,
e. środki wypracowane przez
Towarzystwo.
2. Towarzystwo prowadzi
gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3. Decyzje w sprawach finansowych
podejmuje Zarząd.
Sposób reprezentacji
§ 29
1.Do
składania zwykłych oświadczeń woli w imieniu Towarzystwa, uprawniony jest
prezes Zarządu.
2.Do
zaciągania zobowiązań majątkowych uprawniony jest prezes i skarbnik, bądź
wiceprezes i skarbnik.
Rozdział VI.
Postanowienia
końcowe
§ 30
Uchwałę
w sprawie zmiany statutu Towarzystwa podejmuje Walne Zebranie Członków zwykłą
większością głosów, w obecności przynajmniej połowy członków uprawnionych do
głosowania.
§ 31
1.
Uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa podejmuje Walne Zebranie Członków zwykłą
większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do
głosowania.
2.
Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa, Walne Zebranie Członków określa
sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Towarzystwa.
§ 32
W
sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie przepisy
Konstytucji RP, Prawa o Stowarzyszeniach oraz przepisy Kodeksu
Cywilnego.
Statut
przyjęto uchwałą w dniu 11 marca 2017r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz