wtorek, 2 maja 2017

Statut Mieleckiego Towarzystwa Literackiego




Rozdział I.

Postanowienia ogólne

§ 1

Mieleckie Towarzystwo Literackie, zwane dalej Towarzystwem, działa na podstawie Ustawy Prawo o stowarzyszeniach oraz postanowień niniejszego statutu.

§ 2

Siedzibą Towarzystwa jest miasto Mielec.

§ 3

1.Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej ze szczególnym uwzględnieniem Mielca i województwa podkarpackiego.
2. Realizację celów statutowych Towarzystwo może prowadzić działania poza granicami kraju na terenie innych państw, z poszanowaniem tamtejszego prawa.

§ 4

Towarzystwo posiada osobowość prawną. Powołane jest na czas nieokreślony.

§ 5

Towarzystwo współpracuje z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami. Może pozostawać członkiem tych organizacji na zasadach pełnej autonomii.

§ 6

Towarzystwo opiera działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swoich działań może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków.
Rozdział II.

Cele i sposoby ich realizacji

§ 7

Celem Towarzystwa jest prowadzenie szeroko pojętej działalności kulturalnej zwłaszcza w zakresie propagowania literatury i dobrej książki, upowszechnianie nowych zjawisk literackich,  stwarzanie warunków dla twórczego rozwoju członków, wspieranie  amatorskiej twórczości, w szczególności młodzieży, rozwój jej wrażliwości literackiej i zamiłowania do literatury.
§ 8

Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez:

a. spotkania z młodzieżą interesującą się twórczością literacką,
b. organizację seminariów i warsztatów literackich dla chętnych członków lub umożliwienie uczestniczenia im w takich warsztatach organizowanych przez inne podmioty,
c. wykorzystanie interaktywnych form działania w rozwoju twórców Towarzystwa,
d. pozyskane środki materialne i finansowe,
e. inicjowanie i organizowanie konkursów literackich,
f. prowadzenie własnej działalności wydawniczej,
g. rozpowszechnianie informacji o imprezach i gromadzenie dokumentacji faktograficznej,
h. współpracę z placówkami oświatowymi, kulturalnymi i stowarzyszeniami.

Rozdział III.
Członkowie
§ 9

1.Członkami Towarzystwa mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Towarzystwa.
2.Towarzystwo w swoim składzie posiada członków:
     a. zwyczajnych,
     b. wspierających,
     c. honorowych.
§ 10

1.Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może być każda osoba fizyczna:
a) która złoży pisemną deklarację,
b) zostanie przyjęta przez Zarząd.
2. Przyjęcia nowych członków dokonuje Zarząd, na najbliższym posiedzeniu od daty złożenia deklaracji.
3. Formą przyjęcia jest stosowna uchwała Zarządu.  

§ 11

1. Członkiem wspierającym Towarzystwa może zostać osoba fizyczna i prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji jego celów.
2. Członkiem wspierającym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie uchwały Zarządu podjętej na najbliższym jego posiedzeniu od daty złożenia deklaracji.

§ 12

1. Członkiem honorowym Towarzystwa może zostać osoba, która wniosła    wybitny wkład w działalność i jego rozwój,
 2. Członkiem honorowym staje się po przyjęciu uchwały przez Walne Zebranie na wniosek Zarządu albo co najmniej 6 członków Towarzystwa,
 3.  Członkiem honorowym może być osoba żyjąca lub tytuł może być nadany pośmiertnie byłemu członkowi Towarzystwa.
§ 13

Członkowie zwyczajni mają prawo do:

a. biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do władz Towarzystwa,
b. korzystania z dorobku i wszelkich form jego działalności,
c. udziału w zebraniach, wykładach oraz najrozmaitszych imprezach organizowanych przez Towarzystwo,
d. zgłaszania merytorycznych wniosków do działalności  Towarzystwa.

§ 14
Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
a. brania udziału w działalności  i w realizacji jego celów statutowych,
b. uczestniczenia w Walnych Zebraniach członków,
c. przestrzegania postanowień statutu i uchwał władz Towarzystwa,
d. regularnego opłacania składek.

§ 15

1. Członkowie wspierający i honorowi nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Towarzystwa, poza tym posiadają takie prawa jak członkowie zwyczajni.
2. Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń, przestrzegania statutu oraz uchwał władz Towarzystwa.
3. Członkowie honorowi są zwolnieni ze składek członkowskich.

§ 16

1. Członkostwo w Towarzystwie ustaje na skutek:
a. dobrowolnej rezygnacji pisemnej z przynależności do Towarzystwa złożonej na ręce Zarządu,
b. wykluczenia przez Zarząd:
- z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań, przez okres przekraczający dwanaście miesięcy,
- z powodu rażącego naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień 
i uchwał jego władz statutowych,

    c. na pisemny, umotywowany wniosek co najmniej 10 członków Towarzystwa, z przyczyn     określonych w lit. b) i c)
c. utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu,
d. śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego.
2. Od uchwały Zarządu w sprawie pozbawienia członkostwa w Towarzystwie  przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu Członków.             
3. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna.

Rozdział IV.

Władze Towarzystwa

§ 17
Władzami Towarzystwa są:
a. Walne Zebranie Członków,
b. Zarząd,
c. Komisja Rewizyjna.

§ 18

1. Władze Towarzystwa wybierane są przez Walne Zebranie Członków w głosowaniu tajnym bezwzględną ilością oddanych głosów.
2. W razie, gdy skład władz Towarzystwa ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu. W trybie tym można powołać nie więcej niż połowę składu organu.

§ 19

Uchwały wszystkich władz Towarzystwa zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych członków, chyba, że dalsze postanowienia statutu stanowią inaczej.

§ 20

Kadencja wszystkich wybieralnych władz Stowarzyszenia trwa 4 lata.

Walne Zebranie Członków

§ 21

1. Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne Zebranie Członków.
2. Walne Zebranie może być zwyczajne i nadzwyczajne.
3. Zwyczajne Walne Zebrania zwołuje Zarząd raz na dwa lata, jako sprawozdawcze, i co cztery lata, jako sprawozdawczo-wyborcze, zawiadamiając członków o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zebrania.
4. Jeśli na zebraniu nie ma wymaganego kworum, zwołuje się następne zebranie w drugim terminie tego samego dnia, w tym samym miejscu, nie później niż w ciągu godziny, bez względu na ilość przybyłych członków.
4. Walne Zebranie obraduje wg uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
5. Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd:
a. z własnej inicjatywy - w trybie statutowym,
b. na żądanie członków Komisji Rewizyjnej,
c. na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Towarzystwa.
6. Nadzwyczajne Walne Zebranie powinno zostać zwołane przed upływem 21 dni od daty zgłoszenia wniosku lub żądania i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane.

§ 22

Do kompetencji Walnego Zebrania należy:

a. określenie głównych kierunków działania i rozwoju Towarzystwa,
b. uchwalanie zmian statutu,
c. wybór i odwoływanie wszystkich władz Towarzystwa,
d. udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej,
e. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań statutowych władz Towarzystwa,
f.  rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
g. podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa i przeznaczeniu jego majątku,
h. podejmowanie uchwał w sprawie nadania członkostwa honorowego.

Zarząd

§ 23

1. Zarząd jest powołany do kierowania całą działalnością Towarzystwa zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, reprezentuje także Towarzystwo na zewnątrz.
2. Zarząd składa się z od 4 osób,  w tym prezesa wybieranego na pierwszym posiedzeniu Zarządu, wiceprezesa, skarbnika i sekretarza.
3. Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów. W przypadku równowagi głosów decyduje głos prezesa.
4. Członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie za pełnione funkcje.
5. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
6. Posiedzenia Zarządu zwołuje prezes.

§ 24

W umowach między Towarzystwem, a członkiem Zarządu oraz w sporach z nim Towarzystwo reprezentuje  członek Komisji Rewizyjnej wskazany w uchwale tego organu.

§ 25

Do kompetencji Zarządu należy:

a. kierowanie bieżącą pracą Towarzystwa,
a. realizowanie uchwał Walnego Zebrania,
c. zarządzanie majątkiem Towarzystwa,
d. planowanie, pozyskiwanie środków i prowadzenie gospodarki finansowej,
e. reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
f. przyjmowanie i wykluczanie członków Towarzystwa,
g. zwoływanie Walnego Zebrania,
h. ustalanie wysokości składek członkowskich.

Komisja Rewizyjna

§ 26

1. Komisja Rewizyjna powołana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Towarzystwa.
2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób, w tym przewodniczącego, wybieranego na pierwszym posiedzeniu komisji, oraz dwóch członków.
3. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w roku. Posiedzenia Komisji zwołuje przewodniczący.

§ 27

Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:

a. kontrola całokształtu działalności Towarzystwa,
b. ocena pracy Zarządu, w tym corocznych sprawozdań i bilansu,
c. składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu Członków wraz z oceną działalności Towarzystwa i jego Zarządu,
d. wnioskowanie do Walnego Zebrania Członków o udzielanie absolutorium Zarządowi,
e. wnioskowanie o odwołanie całego Zarządu w razie jego bezczynności,
f. wnioskowanie o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków,
g. zwoływanie Walnego Zebrania Członków w razie nie zwołania Walnego Zebrania Członków przez Zarząd w określonym terminie,
h. podjęcie uchwały w sprawie reprezentacji w umowach oraz sporach między Towarzystwem a członkiem Zarządu.


Rozdział V.

Majątek i gospodarka finansowa


§ 28

1. Źródłami majątku Towarzystwa  są:

a. składki członkowskie,
b. darowizny, zapisy i spadki, środki pochodzące z ofiarności publicznej,
c. dochody pochodzące z ofert publicznych,
d. dochody od sponsorów,
e. środki wypracowane przez Towarzystwo.
2. Towarzystwo prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3. Decyzje w sprawach finansowych podejmuje Zarząd.


Sposób reprezentacji

§ 29

1.Do składania zwykłych oświadczeń woli w imieniu Towarzystwa, uprawniony jest prezes Zarządu.
2.Do zaciągania zobowiązań majątkowych uprawniony jest prezes i skarbnik, bądź wiceprezes i skarbnik.

Rozdział VI.

Postanowienia końcowe
§ 30


Uchwałę w sprawie zmiany statutu Towarzystwa podejmuje Walne Zebranie Członków zwykłą większością głosów, w obecności przynajmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.

§ 31

1. Uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa podejmuje Walne Zebranie Członków zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
2. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa, Walne Zebranie Członków określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Towarzystwa.

§ 32

W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie przepisy Konstytucji RP,  Prawa o Stowarzyszeniach oraz przepisy Kodeksu Cywilnego.



Statut przyjęto uchwałą w dniu 11 marca 2017r.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz